Laat ik heel eerlijk zijn: ik ben gek op planners! Ik vind het leuk om een planning te maken, heb iedere dag een to-do list klaarliggen en ieder jaar kijk ik er naar uit om een nieuwe agenda te komen. Toch is het mijn grootste uitdaging om me aan mijn planning te houden. Vandaag deel ik een review van mijn nieuwste plan tool: de Purpuz planner!
Op dit moment zit ik in een behoorlijk belangrjike periode in mijn leven: afstuderen. Over twee maanden moet ik mijn afstudeerproductie inleveren en op 15 mei mijn onderzoek. Twee grote projecten waar ontzettend veel tijd in gaat zitten, maar waarvoor de planning soms best lastig is. Begin februari ben ik begonnen en dan is het eigenlijk gewoon zo dat je vier maanden zelfstandig met de opdrachten bezig gaat. Bijna geen tussentijdse deadlines en contact met je begeleider komt uit eigen initiatief. Vooral de eerste weken vond ik het erg lastig om een balans te vinden tussen vrije tijd, studie, mijn blog én mijn bijbaantje.
Nu is mijn bijbaantje tijdelijk weggevallen vanwege corona, maar de andere drie punten blijven staan.
Doelen stellen
De Purpuz planner is niet alleen een gewone jaaragenda, maar biedt ook tools om naar je doelen toe te werken. Hoewel de planner je helpt om een doel te vinden waar je een goed gevoel van krijgt (doormiddel van een stappenplan), ga ik me de komende periode focussen op afstuderen. Was dit het doel dat uit de opdrachten kwam? Nee. Is dit een doel waar ik graag mee bezig ben? Nee. Is dit een doel dat ik wil behalen? ABSOLUUT! Wat mij betreft is het nu echt tijd om een diploma in handen te hebben.
Door even stil te staan bij alles wat ik nou nog moet doen voor mijn afstudeeropdrachten, werd het allemaal net iets duidelijker. Ik heb kleine tussendoelen opgesteld en heb het idee toch een beter inzicht te hebben in wat ik nou precies moet doen. Kortom: het werkboek is behoorlijk helpend!
Ik kan dan ook niet wachten tot begin juni, het moment dat ik (hopelijk) mijn studie afgerond heb en nieuwe doelen kan stellen voor de rest van het jaar.
Planner
Naast een het werkboek gedeelte bestaat de planner voor een groot deel uit een ‘normaal’ agenda gedeelte. Iedere maand begint met een vragenlijst aan jezelf om terug te kijken op de afgelopen maand en vooruit te kijken naar de nieuwe. Daarna krijg je een maandoverzicht waar je de belangrijkste dingen in kunt zetten (ik gebruik deze pagina als content kalender voor mijn blog). Voor iedere week heb je twee pagina’s waar je per dag al je afspraken en plannen kunt invullen. Verder is er ruimte voor een dagdoel, wekelijkse to do’s, een dagreflectie en een vrije ruimte om iets creatiefs te creëren. Persoonlijk vind ik het erg fijn dat je elke dag evenveel ruimte hebt. In de meeste planners heb je in het weekend veel minder schrijfruimte dan op doordeweekse dagen en in de Purpuz planner is dit niet het geval. Ik vind dit erg fijn omdat ik ook in de weekenden met mijn studie bezig ben of juist een dagplanning maak voor dingen die ik voor mijn blog wil doen.
Aanrader?
Ik vind de Purpuz planner tot nu toe erg fijn om te gebruiken en hij heeft zeker mijn voorkeur ten opzichte van een normale agenda. De opmaak vind ik erg handig, mooi en ook heel rustig (wat ik belangrijk vind bij planners). Het enige nadeel is dat hij iets aan de zware kant is, dus de planner overal heen slepen is niet zo’n heel goed plan. Ik raad je dan ook aan om de planner lekker op je werkplek te laten liggen, zeker als je hem voornamelijk gebruikt voor het inplannen van je werkzaamheden. Bij mij ligt de planner standaard op de eettafel of op mijn nachtkastje.
De planner is te koop op de website van Purpuz en Bol.com
*Dit artikel bevat een product dat ik heb gekregen